Saturday 27 October 2012

FIA/WEC: Toyota’s Second Consecutive FIA WEC Pole and First for JRM and Lotus


Toyota’s Second Consecutive FIA WEC Pole and First for JRM and Lotus  / Seconde pole d’affilée pour Toyota, grande première pour JRM et Lotus


 For the final time in this inaugural 2012 FIA World Endurance Championship season, cars representing some of the world’s biggest automotive manufacturers took to the track at the Shanghai International Circuit for qualifying to determine the grid positions for tomorrow’s 6 Hours of Shanghai.   In dry but humid conditions, and in front of a fervent crowd of Chinese fans, the LMP1 cars set off for their 20 minutes of action.

Following pole position at its home track in Fuji, Toyota Racing clinched a second consecutive pole here in Shanghai, and this time it was Alex Wurz who got to do the honours at the press conference afterwards, Kazuki Nakajima being absent from the Chinese race.  It wasn’t the Austrian’s first in the FIA WEC, that being in September at the 6 Hours of São Paolo, but with his lap of 1:48.273 in the No.7 Toyota TS030 Hybrid he set the best overall time of the weekend.  He headed Allan McNish in the No.2 Audi R18 e-tron quattro by a tenth of a second and the gap between the Japanese manufacturer and the third placed car, the No.1 Audi of André Lotterer, was just three tenths.  The outcome of qualifying augurs well for tomorrow’s race!

LMP1
1       7                                       Toyota Racing                                            A. Wurz / N. Lapierre         Toyota TS030 - Hybrid 1:48.273
2 2    Audi Sport Team Joest T. Kristensen / A. McNish                          Audi R18 e-tron quattro    +0.100
3 1    Audi Sport Team Joest M. Fässler / A. Lotterer / B. Tréluyer          Audi R18 e-tron quattro    +0.324
4 22 JRM                                 D. Brabham / K. Chandhok / P. Dumbreck HPD ARX 03a - Honda     +2.730

The LMP1 Privateer teams followed, with just a hair between the first three in the category...just three hundredths of a second.  There was a gap of only 0.016 seconds between Karun Chandhok’s No.22 JRM HPD ARX 03a and Neel Jani’s No.12 Rebellion Racing Lola-Toyota, the Swiss entry being the interloper between the JRM car and its HPD ARX 03a twin at Strakka Racing.  It’s the first time this season that JRM has been quickest amongst the LMP1 Privateer teams.

It was also a first for Lotus in LMP2.  For the last few races, the Lolas of the Lotus team have showed their hand and today confirmed their form with pole position.  A time of 1:54.132 propelled James Rossiter to the front row in the No.32 Lotus, nosing ahead of the two runners who have so often battled for pole, John Martin in the No.25 ADR-Delta Oreca 03-Nissan and Stephane Sarrazin in the No.44 Starworks HPD ARX 03b.  The American Starworks team is already assured of the FIA Endurance Trophy for LMP2 teams this season.

LMP2
1 32 Lotus                                J. Charouz / J. Rossiter / K. Weeda          Lola B12/80 Coupé - Lotus 1:54.132
2 25 ADR-Delta                       J. Martin / T. Graves / M. Beche                Oreca 03 - Nissan D          +0.169
3 44 Starworks Motorsports  V. Potolicchio / R. Dalziel / S. Sarrazin     HPD ARX 03b - Honda      +0.218

In spite of the 5.45km circuit length, the gap between the different protagonists in each category is very tight which bodes well for an exciting race tomorrow, Sunday 28th October from 1100 hours.  The Drivers’ title is still to be decided between the two Audi line ups and the LMGTE Am title so rendez-vous again at 1700 hours tomorrow (local time) to know who the 2012 winners will be.

CLICK HERE for the results from Qualifying

Seconde pole d’affilée pour Toyota, grande première pour JRM et Lotus
Pour la dernière fois de la première saison du Championnat du Monde d’Endurance de la FIA, les voitures représentant certains des plus grands constructeurs mondiaux ont pris la piste sur le Circuit International de Shanghai pour la séance qualificative des 6 Heures de Shanghai. Les prototypes se sont élancés pour 20 minutes d’action sur une piste sèche mais une atmosphère humide devant des fans chinois des plus fervents.
                           
Après la pole à domicile pour les 6 Heures de Fuji, Toyota Racing a décroché une deuxième pole d’affilée à Shanghai, mais après Kazuki Nakajima, absent en Chine, c’est cette fois à Alex Wurz que sont revenus les honneurs de la conférence de presse. L’Autrichien n’en est pas à sa première participation puisqu’il a signé la toute première pole de la Toyota TS030 Hybrid n°7 lors des 6 Heures de São Paulo en septembre dernier et avec un tour du Circuit International de Shanghai en 1’48’’273, il a réalisé le meilleur chrono absolu depuis le début du weekend, devançant Allan McNish et l’Audi R18e-tron quattro n°2 d’un centième. L’écart avec le troisième larron, André Lotterer, dans le baquet de l’Audi R18 e-tron quattro n°1, est aussi insignifiant puisqu’il ne s’élève qu’à un peu plus que trois dixièmes. Des résultats de bon augure pour la course demain !

Les écuries privées LMP1 ne sont pas en reste puisque les trois premiers sont regroupés dans un mouchoir de poche : 34 millièmes séparent Karun Chandhok et la HPD-Honda ARX 03a n°22 de JRM, détenteur du meilleur temps en 1’51’’0033, de Danny Watts, troisième, avec la voiture sœur n°21 de Strakka Racing. Neel Jani, auteur de la pole au Japon il y a deux semaines, a intercalé la Lola-Toyota n°12 de Rebellion Racing entre les deux prototypes nippons. C’est la première fois de la saison que JRM boucle le tour le plus rapide des écuries privées LMP1, tout comme Lotus l’a fait en LMP2.

Depuis quelques courses, les Lola de l’écurie Lotus montrent le bout de leur nez et ont finalement concrétisé aujourd’hui avec la pole de la catégorie LMP2. Un chrono d’1’54’’132 a propulsé James Rossiter en première ligne avec la Lotus n°32, au nez et à la barbe des deux compères qui se battent souvent pour la pole, John Martin et l’Oreca 03-Nissan n°25 d’ADR-Delta et Stéphane Sarrazin et la HPD-Honda ARX 03b n°44 de l’écurie Starworks Motorsports, déjà assurée du trophée de meilleur Team LMP2 pour l’année 2012. Les quatre premiers de la catégorie sont regroupés en un peu plus de trois dixièmes.

Malgré la longueur du circuit, 5,45 km, les écarts entre les différents protagonistes de chaque catégorie sont très resserrés, ce qui promet une course passionnante pour demain, dimanche 28 octobre à 11 heures, d’autant plus que le titre Pilotes reste à la portée des deux équipages d’Audi. Rendez-vous demain à 17 heures, heure locale, pour connaître les lauréats 2012.


Weather
Air t° :21.4°C
Track t° :22.2°C
Wind :SE at 11.3 kph
Humidity :81%

QUALIFYING FACTS
13:55:38 : Next up is prototype qualifying, cars already waiting to leave pitlane - McNish in Audi #2 leads the queue.
13:56:51 : Green flag on prototype qualifying
13:58:50 : Alex Wurz is in the Toyota TS030 #7
14:00:29 : Andre Lotterer is in the #1 Audi R18 e-tron quattro for this session
14:03:39 : Fastest first flying lap goes to McNish but Wurz is very quick on 2nd lap and takes provisional pole
14:06:00 : Top time in LMP2 currently Lotus #32 (James Rossiter)
14:07:51 : Fastest LMP1 privateers is currently JRM #22 (Chandhok)
14:09:52 : Top 3 cars now sit in pitlane - Toyota #7 on provisional pole with 5 minutes left in session
14:14:11 : It looks like front runners have done with qualifying, LMP1 privateers and LMP2 still to be decided with one minute remaining.
14:17:01 : Chequered flag on LMP qualifying - Toyota take pole
14:19:07 : No change in LMP2 either as the Lotus #32 driven by James Rossiter takes class pole position


Jeff Carter
Media Delegate
Photo: © CLEMENT MARIN / DPPI



No comments:

Post a Comment