Audi 1-2-3 in first
qualifying session
The nr1 Audi R18 e-tron quattro continued to lead from the front in the
first qualifying session of the 2012 24 Heures du Mans after setting the
fastest time in the earlier Free Practice session. The 2-hour night session saw
Andre Lotterer finish 1 second ahead of his teammate Tom Kristensen in the
sister hybrid Audi and another two tenths ahead of Loic Duval in the nr3 Audi
R18 Ultra. The nr 7 Toyota Racing TS030 of Nicolas Lapierre pushed the nr4 Audi
Sport North America R18 Ultra down to 5th place, finishing the
session just 1.7 seconds behind the lead car, a significant improvement on Free
Practice.
The nr21 Strakka Racing HPD-Honda, with Danny Watts at the wheel, was
once again the fastest private team entry, ahead of the two Rebellion Racing
Lola-Toyotas.
The leading FIA WEC entered car in LMP2 was the nr44 Starworks
Motorsport HPD-Honda, with Tom Kimber-Smith posting a time of 3:40.639, which
was good enough for third in the class behind the nr46 Thiriet by TDS Racing
and the nr48 Murphy Prototypes Oreca-Nissans.
In the LMGTE Pro class the nr59 Luxury Racing Ferrari 458 Italia of
Frederic Makowiecki was the quickest FIA WEC car, just 0.166 seconds behind
Oliver Gavin’s time in the nr74 Corvette Racing Chevrolet Oliver Gavin. The
nr99 Aston Martin Racing Vantage V8 was third quickest in the LMGTE Am class,
with Allan Simonsen posting a time of 3:58:725 which was good enough to put it
ahead of the rest of the WEC entered cars in the class.
Tomorrow two further qualifying sessions which will decide the grid for
the 80th edition of the 24 Heures du Mans which gets underway at 3pm
on Saturday 16 June.
RESULT – QUALIFYING
PRACTICE 13 JUNE 2012
1 1 Audi Sport Team Joest M. Fässler / A. Lotterer
/ B. Treluyer Audi R18 e-tron quattro M 3:25.163
2 2 Audi Sport Team Joest D. Capello / T.
Kristensen / A. McNish Audi R18 e-tron quattro M +1.331
3 3 Audi Sport Team Joest R. Dumas / L. Duval / M.
Gené Audi R18 Ultra M +2.331
4 4 Audi Sport North America M. Bonanomi / O.
Jarvis / M. Rockenfeller Audi R18 Ultra M +2.722
5 7 Toyota Racing
A. Wurz / N. Lapierre / K. Nakajima Toyota TS 030 - Hybrid M +3.258
6 8 Toyota Racing A. Davidson / S. Buemi / S.
Sarrazin Toyota TS 030 - Hybrid M +4.999
7 21 Strakka Racing N. Leventis / D. Watts / J.
Kane HPD ARX 03a - Honda M +6.488
8 17 Pescarolo Team S. Bourdais / N. Minassian / S.
Ara Dome - Judd M +8.872
9 12 Rebellion Racing N. Prost / N. Jani / N.
Heidfeld Lola B12/60 Coupe - Toyota M +8.991
10 22 JRM D. Brabham / K. Chandhok / P.
Dumbreck HPD ARX 03a - Honda M +9.478
Triplé Audi pour la première séance d’essais qualificatifs
L’Audi R18 e-tron quattro n°1 a poursuivi sa
domination lors de la première séance de qualifications des 24 Heures du Mans
2012 après avoir signé le meilleur temps lors de la séance d’essais libres.
André Lotterer s’est montré le plus rapide, une seconde devant son équipier Tom
Kristensen dans la voiture sœur hybride et 1,2 secondes devant Loïc Duval et
l’Audi R18 Ultra n°3. La TS030 n°7 de Toyota Racing, aux mains de Nicolas
Lapierre, a repoussé l’Audi R18 Ultra n°4 d’Audi Sport North American à la
cinquième place en terminant la séance à 1,7 secondes de la voiture de tête, en
net progrès par rapport à la séance d’essais libres.
L’HPD-Honda n°21 de Strakka Racing, avec Danny
Watts au volant, a été une fois encore le compétiteur le plus rapide des
écuries privées en LMP1, devant les deux Lola-Toyota de Rebellion Racing.
L’HPD-Honda n°44 de Starworks Motorsport a été le
meilleur concurrent du Championnat du Monde d’Endurance de la FIA de la
catégorie LMP2 puisque Tom Kimber-Smith a signé un chrono de 3’40’’639, ce qui
a suffi pour terminer à la troisième place de la catégorie derrière les
Oreca-Nissan n°46 de Thiriet by TDS Racing et n°48 de Murphy Prototypes.
Dans la catégorie LMGTE Pro, la Ferrari 458 Italia
n°59 de Luxury Racing de Frédéric Makowiecki s’est montrée la plus véloce des
concurrents du Championnat du Monde, à seulement 0,166 seconde d’Oliver Gavin
et de la Chevrolet n°74 de Corvette Racing. La Vantage V8 n°99 d’Aston Martin
Racing a réalisé le troisième meilleur temps de la catégorie LMGTE Am grâce à
Allan Simonsen, qui a signé un temps de 3’58’’725. Ce temps lui a permis de se
hisser devant tous les autres concurrents du Championnat du Monde.
Demain, deux autres séances d’essais qualificatifs
devraient déterminer la grille de départ de la 80ème édition des 24
Heures du Mans qui débutera samedi 16 juin à 15 heures.
RESULT – QUALIFYING
PRACTICE 13 JUIN 2012
1 1 Audi Sport Team Joest M. Fässler / A. Lotterer
/ B. Treluyer Audi R18 e-tron quattro M 3:25.163
2 2 Audi Sport Team Joest D. Capello / T.
Kristensen / A. McNish Audi R18 e-tron quattro M +1.331
3 3 Audi Sport Team Joest R. Dumas / L. Duval / M.
Gené Audi R18 Ultra M +2.331
4 4 Audi Sport North America M. Bonanomi / O.
Jarvis / M. Rockenfeller Audi R18 Ultra M +2.722
5 7 Toyota Racing
A. Wurz / N. Lapierre / K. Nakajima Toyota TS 030 - Hybrid M +3.258
6 8 Toyota Racing A. Davidson / S. Buemi / S.
Sarrazin Toyota TS 030 - Hybrid M +4.999
7 21 Strakka Racing N. Leventis / D. Watts / J.
Kane HPD ARX 03a - Honda M +6.488
8 17 Pescarolo Team S. Bourdais / N. Minassian / S.
Ara Dome - Judd M +8.872
9 12 Rebellion Racing N. Prost / N. Jani / N.
Heidfeld Lola B12/60 Coupe - Toyota M +8.991
10 22 JRM D. Brabham / K. Chandhok / P.
Dumbreck HPD ARX 03a - Honda M +9.478
Jeff Carter/Media Delegate/FIA-WEC.
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